Een bewonerscommissie bestaat uit betrokken huurders in een woongebouw. Lieven de Key overlegt met de bewonerscommissie over prettig wonen en deelt informatie die belangrijk is voor huurders. Voor plannen die ingrijpend kunnen zijn voor bewoners vraagt Lieven de Key de bewonerscommissie om advies.

We helpen graag

Wil je een bewonerscommissie oprichten of gewoon meer informatie? Of heeft jouw bewonerscommissie advies of ondersteuning nodig? Neem gerust contact met ons op via e-mail: bewonerscommissie@lievendekey.nl.

Welke onderwerpen worden met de bewonerscommissie en Lieven de Key besproken?

Iedere bewonerscommissie heeft een eigen contactpersoon voor vragen en advies. Eens per jaar, of vaker als dat gewenst is, ontmoeten de bewonerscommissie en de contactpersoon elkaar voor overleg. De beheerder van jouw woongebouw kan hierbij ook aanwezig zijn.

Voorbeelden van onderwerpen zijn:
- Wat speelt er op dit moment in en om het woongebouw?
- Gepland onderhoud door Lieven de Key
- Jaarlijkse huuraanpassing
- Servicekostenafrekening

Een bewonerscommissie heeft rechten

De positie van een bewonerscommissie is wettelijk vastgelegd in de Overlegwet. Wat zijn de rechten en verantwoordelijkheden van een bewonerscommissie?

Goede informatie hierover vind je hier:

Hulp en advies voor bewonerscommissies

Wil je een bewonerscommissie oprichten? Of kan jouw bewonerscommissie hulp en advies gebruiken? Lieven de Key en Huurdersvereniging Arcade helpen graag.

Hulp van Lieven de Key

Een bewonerscommissie krijgt hulp van Lieven de Key en in sommige gevallen een financiële bijdrage voor bijvoorbeeld het organiseren van een activiteit. We informeren en helpen je graag persoonlijk. Neem contact met ons op via email bewonerscommissie@lievendekey.nl.

Hulp van Huurdersvereniging Arcade

Huurdersvereniging Arcade maakt zich sterk voor betaalbaar, rechtvaardig en prettig wonen in een huurwoning van Lieven de Key. Arcade helpt en ondersteunt ook bewonerscommissies.

Ondersteuning, bemiddeling en advies door onafhankelijke partijen

Lieven de Key hecht grote waarde aan goed contact met haar bewoners en werken graag samen aan prettig wonen. Het kan voorkomen dat wensen van bewoners en de beschikbare mogelijkheden voor Lieven De Key niet overeenkomen.

Is de bewonerscommissie het niet eens met een besluit van Lieven de Key? Dan gaan we daar graag gaan samen over in gesprek. In het geval dat we er echt niet uit komen. Dan kan je contact opnemen voor bemiddeling en/of ondersteuning met Huurdersvereniging Arcade of Stichting Woon!.

Wordt de bewonerscommissie en Lieven de Key het niet eens ondanks de bemiddeling? Dan kan De Geschillencommissie een oordeel geven en adviseren.

Belangen van huurders in een woongebouw met eigenaren (VvE)

Wanneer er in een gebouw één of meerdere koopwoningen zijn beslist een Vereniging van Eigenaren (VvE) over dat gebouw. Lieven de Key bespreekt als eigenaar van de huurwoningen het onderhoud en het beheer met de VvE en houdt jou als huurder op de hoogte. Binnen de VvE maakt Lieven de Key zich sterk voor de belangen van haar huurders. Deze belangen worden eerst met de bewonerscommissie afgestemd.

Klik hier voor meer informatie over huren in een VVE.

Hoe gaan we om met privacy?

Lieven de Key gaat zorgvuldig om met de privacy. Daarom maken we duidelijke afspraken over hoe we omgaan met persoonsgegevens en (camera)beelden. Ook bewonerscommissies moeten rekening houden met de privacy van de huurders die zij vertegenwoordigen.

Klik hier voor meer informatie over ons privacybeleid.

Wat kan een bewonerscommissie doen bij overlast?

Er zijn verschillende soorten overlast. Meer informatie hierover is te vinden op onze pagina over burenoverlast. De bewonerscommissie kan de huurder die overlast ervaart helpen met de overlast te melden bij Lieven De Key. Ook kan de bewonerscommissie hierover advies vragen bij hun vaste contactpersoon bij Lieven de Key.

Overlast van hangjongeren of daklozen?

Neem dan contact op met de beheerder. Je kunt bellen voor een afspraak naar (020) 621 43 33 of stuur een email naar info@lievendekey.nl. Wil je liever een beheerder persoonlijk spreken? Kom dan naar een beheerkantoor. Op onze website kun je vinden waar de beheerkantoren zijn en wanneer ze open zijn.

Kan ik mij alleen via een bewonerscommissie inzetten voor prettig wonen?

Bijdragen aan prettig wonen kan op meerdere manieren. Enkele voorbeelden zijn:

  • Activiteitencommissie: deze organiseert activiteiten het woongebouw - denk bijvoorbeeld aan koffieochtenden of een buurtfeest. Meestal zijn dit activiteiten gericht op samenzijn. Lieven de Key hierbij helpen.
  • Themacommissie: in deze commissie kan je meepraten over een onderwerp dat u belangrijk vind– denk bijvoorbeeld aan een tuincommissie
  • Klankbordgroep: Je bent dan sparringpartner voor de bewonerscommissie, bijvoorbeeld bij groot onderhoud
  • Technische commissie: Deze adviseert de bewonerscommissie over technische zaken bij bijvoorbeeld groot onderhoud
  • Contactpersoon: Je houdt ons op de hoogte van wat er speelt on en om het woongebouw.
  • Bewonerspanel: We vragen dan naar je mening over bepaalde onderwerpen. Zoals leefbaarheid, onze dienstverlening of communicatie.


Wil je meer weten? Neem contact met ons op via bewonerscommissie@lievendekey.nl